Ad van Liempt is 18 april op uitnodiging van Stichting Urk in oorlogstijd/SCAB te gast in FlevoMeer Bibliotheek Urk. Van Liempt zal deze avond vooral spreken over zijn meest recente boek "Na de bevrijding". Hij zal zijn verhaal larderen met beeld. Nog onlangs was de gelijknamige en zeer goed bekeken televisieserie te zien, die in zeven afleveringen een beeld schetste van de periode van 1945 tot 1950.

Van Liempt doet in dit boek verslag van de gecompliceerde verhoudingen en van weinig belichte verhoudingen en thema’s in de jaren na de bevrijding. De jaren waarin Nederland zich moest oprichten uit de chaos van de oorlog. De overlevenden van de kampen zochten hun moeizame weg terug. Het immense verdriet in de uitgedunde joodse gemeenschap, toen men zich realiseerde dat bijna niemand van de gedeporteerde familieleden en vrienden zou terugkeren. De machteloosheid in grote delen van het land over het langzame tempo van de wederopbouw. De schaarste. De armoede. En boven alles, de toenemende dreiging van een naderende oorlog met Indonesië. De avond op urk zal Ad van Liempt ingaan op: de bevrijding, de Canadezen, de bijzondere rechtspleging, en de oorlog met de republiek Indonesie.

De lezing duurt ca 5 kwartier, en daarna is er nog gelegenheid om vragen te stellen.

Pasen vieren zonder beschilderde eieren is bijna ondenkbaar. Overal ter wereld wordt de kunst van het eieren beschilderen gebezigd in de meest uiteenlopende vormen. Je kunt eieren vinden met staphorster stipwerk, beschilderd met geografische patronen en het bekendst zijn misschien wel de Fabergé-eieren.

"De fysieke wereld willen begrijpen en vasthouden door het te verbeelden met verf en doek", zo omschrijft Anne Roos Roseboom haar werk.

Tijdens haar studie deed zij veel onderzoek naar kleur en vorm, door kleuren die goed bij elkaar passen te combineren of juist het uiterste naast elkaar te zetten. In het dagelijks leven kijkt zij naar uitersten, zo kan ik genieten van strakke moderne gebouwen, maar ook de o zo mooie natuur. Naast autonoom beeldend kunstenaar is zij ook werkzaam als docent beeldende vorming, in dit werk wil ze haar leerlingen ook laten kijken naar de kleine, 'normale' dingen in het leven. Wat zie je nou eigenlijk en hoe kan je dit vangen en bewaren?

Laatste tweets